Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

در چند سال اخیر، می‌توان یکی از تغییرات در حوزه فرهنگ و رسانه را فیلم‌های سینمایی و داستانی برای نمایش خانگی دانست. پیش از نمایش‌های خانگی، تولید سریال منحصرا در دست صدا و سیما بود و برای دیدن سریال‌های غیر صدا و سیمایی، مخاطب باید به سریال‌های خارجی رو می‌آورد یا اینکه حق انتخاب دیگری نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نمایش‌های خانگی این فرصت را ایجاد کرده که مخاطبان ایرانی حق انتخاب سریال‌های ایرانی که خارج از صدا و سیما تولید می‌شوند را داشته باشد اما این سریال‌ها چه نوع سبک زندگی را ترویج می‌کنند؟ و چرا برای مخاطب جذاب می‌شوند؟

این سریال‌ها معمولا به داستان‌هایی می‌پردازند که می‌توانند مخاطب را از زیست روزمره پر تنش خود بیرون بکشند. سریال‌هایی که لوکیشن‌ها و خانه‌های زیبایی دارد، همه در این فیلم‌ها شیک‌پوش و زیبا هستند، اگر آشپزی می‌کنند همه آشپزهای ماهری هستند، اگر مدل باشند یکی از بهترین مدل‌های دنیا می‌شوند، اگر پولدار هستند از پولدارترین‌ها هستند و خلاصه اینکه بازیگران آن به هر کاری که دست بزنند مطمئنا موفق خواهند شد. این سریال‌ها همان چیزی را نشان می‌دهند که در زندگی مردم عادی هیچ جایی ندارد و فاصله با آن برای مردم عادی فاصله‌ای نجومی اما جذاب است و در واقعیت این سریال‌ها ارتباط چندانی با زندگی واقعی مردم ایران ندارد. همه آن‌ها راننده، ماشین شیک، مدیریت کارخانه‌های بزرگ را دارند در حالی که فقر در جامعه ما آنچنان ملموس شده که بسیاری از مردم برای گذران زندگی خود باید چند شغله باشند و این تصویر از زندگی لوکس هیچ انطباقی با تصویر واقعی کشور ما ندارد.

«عاشقانه» و «دل» در یک مسیر

شاید برایتان پیش آمده باشد که چند قسمت میانی سریالی را از دست داده باشید و با تماشای چند قسمت بعد متوجه شوید که هیچ اتفاق خاصی را از دست نداده‌اید و می‌توانید بدون برگشت به قسمت‌های قبلی ادامه سریال را ببینید و حتی چند قسمت دیگر را هم تند تند جلو بزنید. اتفاقی که اگر در سریال‌های نامی جهان رخ دهد گره‌های ناگشودنی بسیاری در داستان برایتان باقی خواهد گذاشت. بسیاری از سریال‌های خانگی با همین شرایط ساخته شده و برخی از آن‌ها یک فاصله جدید از میزان ضعیف و تصنعی بودن با دیگر ساخته‌های شبکه نمایش خانگی را خلق کرده است. سریال «عاشقانه» که چندی پیش در نمایش خانگی پخش شد، داستانی را در میان شخصیت‌هایی از طبقه مرفه جامعه روایت می‌کرد که دغدغه‌هایشان شبیه به مردم جامعه نبود. منوچهر هادی سازنده این سریال بود. کارگردانی که گویا متوجه شده است نمایش خانگی می‌تواند برایش سود بیشتری داشته باشد چرا که بعد از سریال «عاشقانه»، «دل» را ساخت تا باز هم تبلیغاتی در بیلبوردهای شهر داشته باشد.

منتقدان «دل» را از «عاشقانه» سریالی ضعیف‌تر می‌دانند که حتی بازی مصنوعی بازیگران آن به چشم می‌آید. داستان این سریال، عشق‌های قدیمی است که به تازگی هم را پیدا کرده‌اند، زندگی‌های جدید شکل گرفته را نابود می‌کنند. اگر از نقدهایی که به فیلمنامه، شخصیت‌پردازی‌های کلیشه‌ای، بازی‌های مصنوعی، افراط در استفاده از موسیقی بتوان چشم‌پوشی هم کرد از داستان تکراری آدم‌های پولدار زندگی منوچهر هادی نمی‌توان به راحتی گذشت. شخصیت‌هایی که با مردم خود زندگی نمی‌کنند و گویا پس از سریال «عاشقانه» منوچهر هادی فهمیده است در «دل» هم باید از مردم دورتر شد تا بتوان سود بیشتری کرد.

کارگردان‌ها به دنبال چه هستند؟

کارگردانان و تهیه‌کنندگان بسیاری به سمت ساختن سریال‌های شبکه خانگی رو آورده‌اند. داستان‌هایی که غالبا تکراری و سطحی هستند، مشکلات شخصیت‌هایشان عجیب و غریب است و همگی از یک سطح رفاه خوبی برخوردار هستند. ممکن است خانواده‌ای در این میان باشد که اوضاع مالی نه چندان خوبی داشته باشند اما مشکل آن‌ها هم به سرعت حل می‌شود و به خیل خوشبخت‌های سریال اضافه می‌شوند. مسائل اجتماعی که هر روزه جامعه ما با آن‌ها درگیر است در هیچ کدام از این سریال‌ها جایی ندارد و تنها یک طبقه خاص سوژه ساخت فیلم‌های کارگردانان شده است که دغدغه‌ها و سبک زندگی‌ آن‌ها را با ساخته‌های فرهنگی به دیگر مردم حقنه می‌کنند. فیلم و سریال‌هایی که نشان می‌دهد ذهن کارگردانان و نویسندگان آن‌ها نیز از دغدغه مردم خالی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سریال دل سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۸۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟

آفتاب‌‌نیوز :

این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریال‌هایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند. سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.

در این بین ساخت سریال‌های «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آن‌ها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.

«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیت‌های اصلی

سریال «زخم کاری» این روز‌ها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و به‌زودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. به گفته‌ی این کارگردان همه شخصیت‌های اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.

با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر می‌رسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایه‌وار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقاد‌های زیادی به همراه داشت.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.

اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.

انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسور‌ها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفه‌ای در انتشار را موجب شد.

پس از پایان فصل نخست، گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشه‌های جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.

با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش می‌شود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.

«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟

سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روز‌ها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.

حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.

از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی می‌کند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاری‌اش با حسن فتحی را تجربه می‌کند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

«بی‌عاطفه» کمال تبریزی در دست تولید

کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روز‌ها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.

این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیه‌کنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی، چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.

«پوکر» رضا دادویی

سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه‌کنندگی مجید مولایی در دست تولید است.

به گفته‌ی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحله‌ی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شده‌اند.

رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.

آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»

سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زین‌العابدین به‌زودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.

آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیه‌کننده «در انتهای شب» هستند.

ساخت این مینی‌سریال ۹ قسمتی به پایان رسیده، اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.

آیدا پناهنده پیش از این فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • حال موسیقی ایران خوب است